Uutta tietoa liikunnan vaikutuksesta vaikeasti lihavien työikäisten painonpudotukseen, painonhallintaan ja sokeriaineenvaihduntaan

26.2.2019

Tuore oululaistutkimus osoittaa, että liikunta yhdistettynä elintapaohjaukseen heti painonpudotusohjelman alussa tehostaa vaikeasti lihavien henkilöiden painonpudotusta, painonhallintaa ja sokeriaineenvaihduntaa. Liikunnan tulisikin kuulua myös vaikean lihavuuden hoitoon heti alusta alkaen.  Tutkimus toteutettiin ODL Liikuntaklinikan, Oulun yliopiston ja Oulun yliopistollisen sairaalan yhteistyönä, ja se julkaistiin arvostetussa Medicine & Science in Sports & Exercise –lehdessä.

120 työikäistä vaikeasti lihavaa henkilöä osallistui kaksivuotiseen tutkimukseen, jossa heidät jaettiin kolmeen eri ohjausryhmään ja kontrolliryhmään. Kaikki ohjausryhmään kuuluvat saivat samanlaisen henkilökohtaisen ohjauksen, johon sisältyi ensimmäisen vuoden aikana 14 tapaamista henkilökohtaisen valmentajan tai ravitsemusterapeutin kanssa, ja toisena vuonna neljä tapaamista. Ohjauksen lisäksi kaksi ohjausryhmää osallistui kolmen kuukauden ohjattuun liikuntaharjoitteluun, joka perustui kevyellä vastuksella toteutettuun kiertoharjoitteluun. Toisella ryhmällä harjoittelu toteutettiin heti painonpudotuksen alussa ja toisella kuuden kuukauden kohdalla. Tavoitteena oli saavuttaa painonpudotustavoite ensimmäisen vuoden aikana ja ylläpitää saavutettu paino toisen vuoden ajan.

Kaikki ohjausta saaneet pudottivat painoaan merkittävästi ja pystyivät ylläpitämään saavutetun painon kahden vuoden seurannan ajan. Parhaiten onnistuivat liikuntaharjoitteluun osallistuneet ja erityisesti he, joilla liikunta oli ohjelmassa heti alusta lähtien. Heillä, joilla liikuntaharjoittelu oli heti painonpudotusjakson alussa, paino oli vielä kahden vuoden seurannassa 8,5 kg (8.7 %) ja vyötärönympärys 8,8 cm lähtötasoa alhaisempi. Sokeri- ja insuliiniaineenvaihdunnassa tapahtui kaikissa ohjausryhmissä positiivisia muutoksia, mutta muutokset olivat suurimpia liikuntaryhmissä mukana olleilla.

Lihavuus on merkittävä kansanterveydellinen ongelma.  Suomalaisista yli 30-vuotiaista naisista 63 % on ylipainoisia ja miehistä 72 %. Erityisesti keskivartalolihavuus liittyy useisiin kansansairauksiimme, kuten tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. Nyt julkaistu tutkimus vahvistaa liikunnan keskeistä merkitystä myös vaikeasti lihavien henkilöiden painonpudotuksessa ja painonhallinnassa. Tutkimuksessa kehitetty malli tuo uusia työkaluja terveydenhuollon toimijoiden käyttöön.

Tutkimusjulkaisu: Kaisu M. Kaikkonen, Saana S. Saltevo, Juha T. Korpelainen, Marja L. Vanhala, Jari J Jokelainen, Raija I. Korpelainen, Sirkka M. Keinänen-Kiukaanniemi. Effective Weight Loss and Maintenance by Intensive Start with Diet and Exercise. Med Sci Sports Exerc. 2018 Dec 5. [Epub ahead of print]. DOI: 10.1249/MSS.0000000000001855