Professori Olli J. Heinonen nimitettiin kansainvälisen yleisurheiluliiton (World Athletics) tutkimuseettisen asiantuntijaryhmän jäseneksi.

10.5.2022

Heinonen toimii terveysliikunnan professorina ja ylilääkärinä Paavo Nurmi -keskuksessa Turun yliopistossa, jossa hän vuonna 1985 aloitti uransa tutkijana. Heinonen väitteli vuonna 1992 ja hänen väitöskirjansa käsitteli rasitusfysiologian ja rasvahappoaineenvahdunnan aluetta: "Carnitine: effects on palmitate oxidation, exercise capacity and nitrogen balance". Heinonen toimi Jyväskylässä ma. urheilulääketieteen professorina 1986-1987. Tutkijana Heinonen vieraili vuosina 1988-1989 Sahlgrenska Sjukhusetissa (Sahlgrenska Akademin) Göteborgissa.  Sen jälkeen Heinonen erikoistui liikuntalääketieteen erikoislääkäriksi Turussa, Tampereen yliopiston ohjauksessa (2005). Paavo Nurmi -keskuksen johtajan pestiä edelsi jakso Oulun Diakonissalaitoksen Liikuntalääketieteen klinikassa. 2000-luvun alussa Heinonen täydensi osaamistaan eMBA (Master of Business Administration) opinnoilla Turun Kauppakorkeakoulussa. Näin ollen Heinonen on varsin ansioitunut liikunta- ja urheilulääketieteen osaaja ja pidetty kollega ammattipiireissä.

Vuosien aikana Heinonen on toiminut lukuisissa luottamustehtävissä niin urheilun kuin liikunnan parissa ja edistänyt erikoisalan kehitystä. Muiden lukuisten luottamustehtäviensä lisäksi Heinonen on toiminut Suomen Urheilun Eettisen Keskuksen hallituksen jäsenenä, vt. lääketieteellisenä johtajana sekä nyt erivapauslautakunnan asiantuntijana. Hänen tieteelliseen tuotantoonsa kuuluu yli 150 peer-review julkaisua.

Kansainvälinen Yleisurheiluliitto (World Athletics) on monella tapaa edelläkävijä useammalla alalla. Viime vuosikymmenellä on nähty, miten tieteellinen näyttö ja sen antama tieto vaikuttavat myös liiton päätöksentekoon. Kuuluisin esimerkki siitä on Caster Semenyan tapaus, joka on omalta osaltaan vedenjakaja sukupuolikysymyksissä globaalissa urheilussa. Aiemmin Kansainvälinen Yleisurheiluliitto on myös tuonut esiin ainutlaatuista osaamistaan taistelussa dopingia vastaan. Kansainvälinen Yleisurheiluliitto on hyödyntänyt viimeisintä tutkimustietoa antidoping-alalta ja tehnyt käänteentekeviä juridisia päätöksiä, jotka ovat koskeneet kokonaisia kansakuntia. Sen lisäksi, että Kansainvälinen Yleisurheiluliitto toteuttaa omia tutkimuksiaan, se myös rahoittaa lajeihinsa liittyvää ja tehtävää tutkimusta riippumattomissa tutkimuslaitoksissa ympäri maailmaa.

Näiden isojen trendien ja viime vuotisten kokemusten perusteella on aivan ilmeistä, että kypsyi tarve myös riippumattomalle eettiselle tutkimuslautakunnalle, joka pystyisi arvioimaan tutkimushakemuksiin liittyviä eettisiä kysymyksiä. Professori Olli J. Heinonen oli valittu kyseiseen lautakuntaan ainoana liikunta- ja urheilulääketieteen erikoisalan asiantuntijana isosta joukosta hakijoista ympäri maailmaa. Tämä on kiistaton osoitus niin meidän erikoisalan kotimaisesta osaamisesta, että Heinosen uran saavutuksista.

Mainittakoon että samaan lautakuntaan urheilijoiden näkökulmaa edustavaksi jäseneksi valittu legendaarinen juoksija ja entinen maailmanennätyksen haltija Paula Radcliffe. Muita aloja edustaviksi jäseniksi valittu ei vähemmän ansioituneita ja arvostettuja asiantuntijoita, kuten Victoria Yliopiston urheiluetiikan professori Dennis Hemphill, biostatistiikan professori Paola Berchialla Torinon Yliopistolta, urheilufysiologian professori Andrea Macaluso Rooman Yliopistosta ja urheiluoikeuden asiantuntija Marjolaine Viret Lausanne Yliopistolta. Näin ollen, lautakunta edustaa monitieteellistä kärkiosaamista eri aloilta jota tarvitaan välillä haastavissa eettisissä kysymyksissä liittyen tutkimustyöhön.

Suomen Liikunta- ja Urheilulääketieteen Erikoislääkäriyhdistys liittyy onnitteluihin ja toivottaa Heinoselle hedelmällistä työtä varsin arvostetussa tehtävässä.