AVOIN KIRJE SUOMEN FITNESSURHEILU RY:LLE LASTEN FITNESSKILPAILUJA KOSKIEN

12.5.2022

Me lasten ja nuorten parissa työskentelevät lääkärit esitämme syvän huolestuneisuutemme liittyen 10.5.2022 YLE:n uutiseen (https://yle.fi/uutiset/3-12429592), jonka mukaan Suomen Fitnessurheilu ry on suunnitellut tuovansa lasten fitness-kilpailut Suomeen vuonna 2023.

Yleisen käsityksen mukaan fitness-urheilussa kilpaillaan fyysisestä ulkonäöstä. Kilpailuihin valmistautumiseen liittyvät ruokavaliomuutokset, joilla pyritään poistamaan kehosta nestettä ja rasvaa. Tarkoituksena on päästä mahdollisimman matalaan kehon rasvaprosenttiin, jotta lihakset saadaan näkyviksi. Tämä voi johtaa elimistön energiavajeeseen ja kuormittumiseen; tilanteeseen, jota etenkin nuorilla tulisi välttää. Useat kilpailijat aiheuttavat samalla itselleen hormonilaman, joka näkyy naisilla/tytöillä muun muassa kuukautisten loppumisena, ja pitkään jatkuessaan voi aiheuttaa luun haurastumisen. Kasvuiässä tämän tyyppinen toiminta on riski pituuskasvun pysähtymiselle ja hormonituotannon laskulle, joka voi johtaa murrosiän kehityksen pysähtymiseen.

Fyysisten seurauksien lisäksi lajiin liittyvä syömisen kontrollointi ja ulkonäön korostaminen ovat erityisen vahingollisia kehittyvänlapsen/nuorenmielenterveydelle,etenkinterveenjamyönteisenminäkuvanjaidentiteetinrakentumiselle. Nämä fitness-urheiluun liittyvät piirteet voivat johtaa syömishäiriöön, joka saattaa kestää koko nuoruusiän, jopa aikuisuuteen asti.

Me näemme työssämme lasten ja nuorten lisääntyneen pahoinvoinnin ja ahdistuksen, joka osittain liittyy nykyiseen ulkonäkö- ja kilpailukeskeiseen yhteiskuntaan. Myös erilaiset syömishäiriöt ovat korona-aikana lisääntyneet voimakkaasti entisestään, ja ulkonäkö- ja painokeskeisten lajien tiedetään lisäävän syömishäiriöitä. Fitness-urheilun ulottaminen lapsille ja nuorille on omiaan korostamaan tätä haitallista kehitystä. 12-16- vuotiaat tytöt, joille lasten fitnessiä nyt kaavaillaan, ovat korkeimmassa anoreksian riski-iässä. Sen sijaan, että kisojen ikärajaa laskettaisiin nykyisestä 16 vuodesta 12 vuoteen, perustellumpaa olisi nostaa ikäraja 18 vuoteen lasten suojelemiseksi.

Tuomas Jartti                                    Lotta Immeli

Suomen Lastenlääkäriyhdistys         Suomen Lastenlääkäriyhdistys

Puheenjohtaja                                   Hallituksen jäsen

Marjo Kuortti                                     Elina Holopainen