Säännöt

1. Yhdistyksen nimi ja kotipaikka.

Yhdistyksen nimi on Suomen Liikunta- ja Urheilulääketieteen Erikoislääkäriyhdistys ry ja sen kotipaikka on Helsinki.

2. Tarkoitus ja toiminnan laatu.

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja ylläpitää liikunta- ja urheilulääketieteen koulutustoimintaa, valvoa erikoisalan toimintaa ja edistää erikoislääkäreiden ja erikoistuvien lääkäreiden asemaa ja toimintaa. Yhdistys tekee alan kansainvälistä yhteistyötä ja edistää siten alan toimintaa myös kansainvälisesti.

Tarkoituksensa toteutamiseksi yhdistys järjestää koulutuksia, pitää kokouksia, antaa lausuntoja ja pitää yhteyttä alalla toimiviin lääkäreihin.

Toimintansa tukemiseksi yhdistys voi järjestää maksullisia koulutustilaisuuksia sekä kursseja ja niiden yhteydessä maksullisia näyttelyitä. Yhdistys hankkii yhteistyökumppaneita ja pyrkii laaja-alaiseen jäsenhankintaan siten, että alaa oleellisesti sivuavilla aloilla toimivat ammattihenkilöt voivat olla jäseninä yhdistyksessä.

3. Jäsenet.

Yhdistykseen jäseneksi voi liittyä liikunta- ja urheilulääketieteen erikoislääkäri tai lääkäri, joka on hyväksytty alan erikoistumiskoulutusohjelmaan. Jäseniksi voidaan ottaa myös liikunta­- ja urheilulääketieteeseen läheisesti liittyvän lääke-, liikunta- tai terveystieteen alan akateemisen tai ammatillisen tutkinnon suorittaneita, tai ko. alojen tutkintoon tahtaävästi opiskelevia henkilöitä.

Yhdistyksen kunnia jäseneksi voidaan kutsua kotimaisia tai ulkomaisia liikunta- ja  urheilulääketieteen tai sitä lähellä olevan tieteen haaran ansioituneita edustajia. Näistä  tehtyjen ehdotusten tulee olla perusteltuja ja ne on jätettävä kirjallisesti hallitukselle, joka antaa niistä lausuntonsa kokoukselle, joka kutsuu kunniajäsenet.

Yhdistyksen kannatusjäseneksi voidaan hallituksen harkinnan mukaan ottaa henkilöitä ja oikeuskelpoisia yhteisöjä, jotka hallitukselta klrjallisesli jäseneksi pääsyä pyytävät.

Jäsenet hyväksyy hakemuksesta yhdistyksen hallitus.

4. Jäsenen eroaminen ja erottaminen.

Jäsenellä on oikeus erota yhdistyksestä ilmoittamalla siitä kirjallisesti hallitukselle tai sen puheenjohtajalle taikka ilmoittamalla erosta yhdistyksen kokouksessa merkittäväksi pöytäkirjaan.

Hallitus voi erottaa jäsenen yhdistyksestä, jos jäsen on jättänyt erääntyneen jäsenmaksunsa maksamatta kahden peräkkäisen vuoden ajalta tai muuten jättänyt täyttämätta ne velvoitukset, joihin hän on yhdistykseen liittymällä sitoutunut tai on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut yhdistystä tai ei enää täytä laissa taikka yhdistyksen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja.

Yhdistyksen jäsenet voivat muodostaa liikunta- ja urheilullläketieteen erikoiskysymyksiin omistautuvia jaoksia, jotka valitsevat oman puheenjohtajansa ja esittävät vuosikokoukselle yhteenvedon toiminnastaan.

5. Liittymis- ja jäsenmaksu.

Jäseniltä perittävän liittymismaksun ja vuotuisen jäsenmaksun suuruudesta päättää vuosikokous.

Kunniajäsenet on vapautettu vuosimaksun suorittamisesta. Kukin kannatusjäsen suorittaa vuosimaksun, jonka suuruuden vuosikokous määrää.

6. Hallitus.

Yhdistyksen asioita hoilaa hallitus, johon kuuluu vuosikokouksessa valitut puheenjohtaja ja neljä muuta varsinaista jäseniä sekä kaksi varajäseniä. Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan ja yhden hallituksen jäsenen tulee olla liikuntalääketieteen erikoislääkäreitä ja vähintään yhden tulee olla erikoistuva lääkäri ja yksi jäsen voi olla liikunta- ja urheilulääketiedettä sivuavalta tieteen alalta.

Puheenjohtajan ja hallituksen toimikausi on kaksi vuotta.

Hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan sekä ottaa keskuudestaan tai ulkopuolellaan sihteerin, varainhoitajan ja muut tarvittavat toimihenkilöt.

Jos hallituksen jäsen eroaa hallituksen tai yhdistyksen jäsenyydestä tai tulee estyneeksi hoitamaan tehtäväänsä, valitsee yhdistyksen kokous hänen tilalleen uuden hallituksen jäsenen estyneeksi tulleen tai eronneen jäsenen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Hallitus kokoontuu puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta 2-5 kertaa vuodessa, kun he katsovat siihen olevan aihetta tai kun vähintään puolet hallituksen jäsenistä sitä vaatii.

Hallitus on päätösvaltainen, kun vähintään puolet sen jäsenistä, puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja mukaan luettuna on läsnä. Äänestykset ratkaistaan yksinkertaisella äänien enemmistöllä. Äänten mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa. Äänioikeus on yhdistyksen varsinaisilla jäsenillä ja kunniajäsenillä. Kannatusjäsenillä on läsnäolo ja puhe oikeus yhdistyksen kokouksissa.

Hallitus voi puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan aloitteesta tehdä päätöksiä varsinaista kokousta pitämättä sähköisesti tai puhelimitse. Päätöksistä laaditaan pöytäkirja, joka tarkastetaan siten, että kaikki päätöksentekoon osallistuneet hallituksen jäsenet allekirjoittavat pöytäkirjan.

7. Yhdistyksen nimen kirjoittaminen.

Yhdistyksen nimen kirjoittaa hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri tai varainhoitaja, kaksi yhdessä.

8. Tilikausi ja tilin tarkastus.

Yhdistyksen tilikausi on kalenterivuosi.